♪♫ ♪
Ks. Grzegorz Poźniak
– Łódź Kościoła Świętego
Diecezjalny Instytut Muzyki Kościelnej
A K T U A L N O Ś C I
Zapraszamy do nauki w DIMK!
Nasza oferta skierowana jest zarówno do dzieci i młodzieży, jak również osób dorosłych. Oferujemy możliwość kształcenia w ramach różnorodnych kierunków, a także śpiewania w naszych chórach. Przesłuchania wstępne na rok szkolny 2024/2025 odbędą się: 22 czerwca 2024 r. oraz 31 sierpnia 2024 r. o godz. 9.00. Formularz zgłoszeniowy można pobrać >>TUTAJ<<.
Organy Śląska Opolskiego – vol. 30
Najnowsza płyta z serii Organy Śląska Opolskiego to krążek szczególny. Wolumin ten jest bowiem 30 numerem wspomnianej kolekcji płytowej oraz ukazuje się w 15 rocznicę jej zainicjowania. Ponadto wydawnictwo to wiąże się z obchodzonym w roku jego powstania złotym jubileuszem działalności Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu, a co więcej – na 50-lecie placówki zostało właśnie zarejestrowane brzmienie 50. instrumentu w omawianej serii. Do nagrania niniejszej płyty zaproszony został Moisés Santiesteban Pupo – organista tytularny katedry w Hawanie na Kubie, którego muzyczna wrażliwość rodzi dźwięki wybrzmiewające na organach znajdujących się w sali koncertowej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Kubański artysta sięgnął do zasobów współczesnej muzyki organowej – repertuaru niewątpliwie wymagającego – zarówno sprawnego organisty, jak i wytrawnego odbiorcy. Utwory składające się na niniejszą płytę mają na celu ukazanie pełnej gamy brzmieniowej zarejestrowanego instrumentu oraz jego możliwości ekspresyjnych, a wśród nich znaleźć można kompozycje M. Sawy, P. Hindemitha, J. Piñery i A. Heillera.
Niespodzianka
![](/images/NIESPODZIANKA%20OKLADKA%20FRONT%20RGB.jpg)
Źródełko
Firma organmistrzowska Berschdorf z Nysy.
Arkana i pryncypia warsztatu
Niezmiernie miło nam zaprezentować monografię stanowiącą trzynasty numer serii wydawniczej Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Opoliensis Musica Ecclesiastica. Książka ukazująca się pod redakcją ks. Grzegorza Poźniaka, pt. Firma organmistrzowska „Berschdorf” z Nysy. Arkana i pryncypia warsztatu, wieńczy badania nad historią i działalnością wspomnianej firmy oraz jej rzemiosłem organmistrzowskim, będąc zarazem czwartą pozycją książkową, odkrywającą losy rodzinnego zakładu organmistrzowskiego oraz kolejne rozdziały jego aktywności. Niniejsza monografia uzupełnia dotychczasowy stan wiedzy o szczegóły konstrukcyjne instrumentów, charakteryzujące budowane przez ten warsztat organy. Treści książki dopełniają informacje na temat organizacji i sposobów pracy biura firmowego, a całość wieńczy dodatek historyczny, w którym znajdują się uzupełnienia dotychczasowej wiedzy na temat działalności Berschdorfów o nowe, nieznane dotąd fakty.
Sen Michaliny
Z radością prezentujemy książeczkę, która powstała w związku z jubileuszem 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu i jest darem dla wszystkich dzieci uczących się na kierunku Podstawowe Kształcenie Muzyczne dla Dzieci – Ogródek Muzyczny. Bohaterką opowiadania autorstwa Michała Alico jest sympatyczna dziewczynka o imieniu Michalina, która przeżywa niezwykłą przygodę w fascynującym świecie muzyki. W swoim wyjątkowym śnie spotyka ona kompozytorów i muzyków, otwierających przed nią kolejne tajniki muzycznych przestrzeni. Książeczka promuje wyższą kulturę muzyczną, eksponuje wartość kształcenia muzycznego i zachęca najmłodszych do jego podjęcia oraz podążania za pięknem muzyki. Na kolejnych stronach w szacie graficznej i warstwie literackiej nawiązuje do DIMK. Zapraszamy do wspaniałego świata dźwięków i dobrych wartości.
Twórczość mszalna Moritza Brosiga (1815–1887)
W wydawnictwie SINDRUK-DIMK ukazała się dwunasta pozycja z serii wydawniczej Opoliensis Musica Ecclesiastica. Monografia autorstwa Eweliny Szendzielorz, pt. Twórczość mszalna Moritza Brosiga (1815–1887), stanowi pierwsze tak szerokie w literaturze przedmiotu opracowanie, dotyczące życia i twórczości pochodzącego z Opolszczyzny kompozytora, organisty i kapelmistrza katedry wrocławskiej, który swoją działalnością wyznaczał kierunki rozwoju mszy orkiestrowej oraz twórczości muzyczno-kościelnej na XIX-wiecznym Śląsku. Obok biografii wspomnianego twórcy, historycznych kontekstów jego muzyczno-kompozytorskiej działalności oraz muzykologicznej analizy jego cykli mszalnych niniejsza publikacja prezentuje Brosiga jako teoretyka muzyki kościelnej, który wbrew panującym tendencjom nie wahał się przedkładać i konsekwentnie realizować jej odmiennej, autorskiej wizji.